povratak

Žvakaće gume i njihov doprinos zaštiti u zubnoj medicini

Žvakače gume uglavnom se koriste zbog ugodnog daha i osobnog zadovoljstva. Da li utječu na slinu, a time neposredno na zube i njihovo zdravlje kao i moguću zaštitu od zubne bolesti trebalo je ispitati. Provedena su brojna ispitivanja i dana su objašnjenja zbog čega je ponekad dobro žvakati gumu.

Obroci i međuobroci jedu se često izvan kuće, na radnom mjestu, školi ali sve češće i na ulici ( u hodu ) uz nemogućnost pranja zuba. U ustima su naseljene mnogobrojne bakterije, posebno u zubnim naslagama. Ugljikohidrati - šećeri kojima obiluje „hrana na brzinu" pogoduje brzom nastanku kiselina. Sve to predstavlja moguću opasnost za zdravlje zuba. Posljedica čestih obroka i zaslađenih pića stalni je napad kiselina na zube-zubnu caklinu. U koliko između tih obroka i međuobroka nema protumjera „zaštite“ zubne naslage i slina dugo su na razini kiselosti štetnoj za zubnu caklinu te nastaju oštećenja. Kisela sredina tada nema mogućnosti povratka u neutralnu. Oporavak nastalih oštećenja nije moguć ili je jako ograničen. Mnoga su ispitivanja ukazala na činjenicu da žvakanje gume bez šećera nakon jela u vremenu od 20 minuta povećava količinu sline za 300% prema uobičajenim vrijednostima . Prema onoj u stanju mirovanja ima bolju sposobnost sniženja kiselosti a sadrži i veću količinu minerala ( iona kalcija i fosfora) koji su ključni u postupku njihova „povratka" u zubnu caklinu. Slina je prirodna obrana od napada kiselina. Prvenstveno jer uklanjanja ostatke hrane iz usta i zuba te prostora između njih. Smanjuje kiselost i rizik izlaženja minerala iz zubne cakline. Skraćuje vrijeme u kojem je omogućena remineralizacija-ulazak minerala u zubnu caklinu. Vrijednosti su bile znatno povećane prema kontrolnoj skupini koja nije koristila gumu za žvakanje. Uslijed svega toga kiselost sline vraća se brže na sigurnu razinu. Ukoliko je izostalo žvakanje potrebna su čak 2 sata. Stoga, ne postoje li druge mogućnosti uobičajene higijene kao praktična dopunska mjera zaštite zuba može biti korisno i žvakanje žvakače gume. Ali uvijek treba naglasiti da su uravnotežena prehrana posebno u broju obroka i njihova sadržaja, redovita higijena uz uporabu zubne paste s fluorom te zubnog konca svakako najdjelotvornija potpora očuvanju zdravlja usta i zuba te njihova najsigurnija zaštita.

Tekst je napisala dr. sc. Alenka Rajić, D.D.M. specijalist iz pedodoncije i socijalne stomatologije