povratak

Zaslađena pića

Zaslađena pića sadrže u sebi u prosjeku oko 10% šećera, odnosno preračunato možemo reći da u 2 dl. soka ima oko 20 grama šećera što je ukupno 80 cal. Osim činjenice da zaslađena tekućina nije dobra za zdravlje našeg organizma i zubi, važno je napomentui da ako je već pijemo moramo paziti na način kako je pijemo jer je to važno za zdravlje zubi.

Polako ispijanje zaslađene tekućine "gutljaj po gutljaj" ima za posljedicu dulje štetno djelovanja šećera a time i stvaranje kiseline koja je štetna za zdravlje zubi te doprinosi razvoju plaka i karijesa. Kod brzog ispijanja soka i dalje unosimo kalorije, ali manje štetimo zdravlju zubi. Alternativa brzom ispijanju je korištenje slamke čime se smanjuje doticaj zaslađene tekućine i zuba. Treba uzeti u obzir da većina umjetno zaslađenih sokova često je i gazirana, te po svom sastavu kisela što dodatno oštećuje zubnu caklinu. Osim "umjetnih" sokova i svježe iscijeđeni sok od grožđa ili naranče sadrži prirodne šećere,fruktozu i glukozu koji također mogu biti štetni posebno ako se ispija polako. Pića bez kalorija nemaju u svom sastavu šećere koji su nužni za rast i razvoj bakterija koje su glavni uzrok nastanka plaka i karijesa. Umjesto zaslađenih sokova u prehranu je poželjno uvesti svježe voće. Ono sadrži vitamine, minerale i oligoelemente,te šećere čiji se sadržaj brzo odstrani. Banana je voće koje bi se trebalo izbjegavati zbog svoje konzistencije koja se lijepi za zube te time se duže zadržava u usnoj šupljini i potiče rast bakterija. Posebna prednost kod voća u odnosu na sokove je žvakanje, jer se njime izlučivanje sline povećava oko 10 puta. Slinom se ispiru i ubrzano odstranjuju ostatci šećera iz voća te time skraćuje njihovo zadržavanje u ustima. Zbog navedenog ako nakon obroka nismo u mogućnosti oprati zube (što je čest slučaj) može se preporučiti konzumacija svježeg voća. Kao što je odavno poznato da ničeg previše nije dobro, tako i uzimanje velikih količina voća može imati za posljedicu da kiselina koju sadrži voće s vremenom uzrokuje kiselinsko oštećenje cakline zubi i osjetljivost zuba. Za sve one koje ne vole svježe ali zato vole sušeno voće moramo napomenuti da ono sadrži gotovo 50% šećera, prilikom konzumacije se lijepi na površinu zuba i time nikako ne čini zamjenu učinke svježeg voća. Uz sve navedene pogodnosti uzimanja svježeg voća treba reći da to ipak nije način izravne prevencije karijesa već doprinos očuvanju zdravlja zubi.